Bijna dagelijks ontvang ik via messenger berichten van collega-foodtruckers met de vraag of ik ze aan evenementen kan helpen voor komend seizoen of een plan van aanpak voor ze heb met het oog op marketing & sales. Aandoenlijk vind ik dat.
Vaak zijn het berichten van beginnende foodtruckers die met al hun enthousiasme ergens een foodtruck op de kop hebben getikt of er zelf één in elkaar hebben geknutseld. En tja, dan is dat ding klaar en willen ze er mee op pad maar hebben geen idee waarnaartoe of hoe ze aan evenementen moeten komen. Steeds als ik zo'n bericht krijg, stel ik eerst wat vragen. Wat is hun doel? Wat hebben ze al ondernomen? Wat denken ze dat het ondernemen binnen de foodtruckwereld inhoud? De antwoorden zijn vaak gelijk.
Ze willen geld verdienen, hebben nog weinig ondernomen omdat ze de weg niet weten en van het ondernemen binnen de foodtruckwereld hebben ze geen enkel idee. Ze moeten eigenlijk nog beginnen! Door een bericht aan mij (en misschien ook nog aan anderen?) te sturen, hopen ze dan de antwoorden en evenementenlijsten te krijgen waar ze zo vol smart op zitten te wachten. Maar helaas, zo werkt het niet!
Toen wij een paar jaar geleden begonnen, begonnen wij met een gedegen business- & sales/marketingplan en ja, ook een lege agenda. Ook wij waren immers nieuwkomers in de foodtruckwereld. Als je begint, weet je nog niet wat de goede evenementen zijn en waar je het beste kan gaan staan. Dat moet je zelf gaan ervaren. Wat voor de één een goed evenement is, kan voor de ander helemaal niet goed zijn. Ook die ervaring hadden we in het begin en daar leerden we van. Die leerschool neem ik nu steeds weer mee in de afwegingen om wel of niet aan een nieuw evenement deel te nemen en daar heb ik dus wat aan!
Maar heb ik dan geen evenementenlijst? Ja, zeker wel maar het is MIJN evenementenlijst. Het is enerzijds een lijst met evenementen waar wij het leuk hebben gehad en waar we graag weer aan deelnemen. Anderzijds is het een lijst met evenementen waar we dolgraag eens zouden staan om ze daarna aan de eerste lijst of aan de 'zwarte' lijst toe te kunnen voegen. Want ja, missers zijn er ook binnen de foodtruckwereld. Foodtrucks zijn hip en dus schieten niet alleen de nieuwe foodtrucks uit de grond maar ook de nieuwe evenementen. Niet alle organisatoren kunnen zich tot de beste rekenen. (Dat geldt voor de foodtrucks trouwens ook maar dat terzijde)
Mijn lijsten blijven mijn lijsten! Geef ik mijn sales & marketingplan misschien dan wel af? Nee! Het is namelijk de weg die ik bewandel. Marketing is geen 'dingetje'. Het vereist een goed plan van aanpak en dat is iets waar ik me dagelijks van bewust ben en ook veel tijd in stop. Met succes! Reeds velen weten de weg naar onze website of social media kanalen te vinden en onze mailbox ontploft van de aanvragen en uitnodigingen voor leuke festivals, cateringopdrachten en evenementen in 2017.
Ik snap het wel. Daar waar we in 2016 op het NK Wafel Bakken nog de SVO sponsorprijs wonnen voor de 'meest innovatieve & originele wafel van Nederland', wonnen we vorige week op hetzelfde NK de tweede prijs voor de 'Lekkerste Wafel van Nederland'. Twee prijzen waar we supertrots op zijn!
Het ontgaat ook de collega-foodtruckers allemaal niet en juist daarom begrijp ik de messenger berichten ook zo goed. We willen graag allemaal succesvol zijn toch? Logisch! Lijsten en marketingplannen geef ik niet maar voor tips mogen jullie me altijd benaderen.
Laten we er een mooi seizoen van maken met ons allen. We
foodtrucks!
PS. CopyCats zijn er al zo veel, wees de beste versie van jezelf!